Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

vrijdag 7 oktober 2011

Training

Vorige week heb ik in Friesland een 2 daagse training gevolgd. Het ging om een cursus weerbaarheid: methode B. Na deze training kan ik zelf weerbaarheidscursussen geven aan kinderen van 6 t/m 12 jaar.

 



Weerbaar zijn betekent in staat zijn om je eigen kracht op een positieve manier in te zetten.
Tijdens de training wordt positief (groeps) gedrag versterkt. Negatief gedrag kan op een speelse en open manier worden omgezet in positief handelen. Spelenderwijs raken de kinderen vertrouwd met hun eigen mogelijkheden.
De meeste oefeningen in de training zijn fysiek van aard. Nou, dat heb ik geweten ..... chinees boksen, beenzwaaien, schoppen tegen een stootkussen, ontspanningsoefeningen, rugduwen, over de streep trekken, sorryspel, teenworstelen, etc.
Tijdens de laatste les staat het doorslaan van een plankje op het programma. Nou, dat is gelukt!!

 

Degene die de cursus gaf was Bertha Verschueren, wat een prachtig mens. Ze vertelde de mooiste verhalen. Wat een inspiratie .... en ik kon wel wat input gebruiken, dus heerlijk!!!

Na zo'n training is het de bedoeling om er ook echt wat mee te doen. Daarvoor ga ik op zoek naar een proefpersoon om het in te oefenen. En tsja, Sam is altijd aan de beurt! Dus teenworstelen maar!
Ook heb ik de volgende ontspanningsoefening (kindermassage) met Sam uitgeprobeerd:
Ik vertel Sam dat ik een pizza op zijn rug ga maken, Sam zit met de rug naar me toe. Je wordt een pizza (zitten). Meel dwarrelt in de kom (vingers tikken). Water erbij gieten (strijken). Roeren (handen cirkelen). Deeg maken en uitrollen (kneden en strijken). Rondje uit het deeg snijden (vingers tekenen). Tomatensaus erop smeren (strijken). Pizza beleggen (duimen cirkelen). Bakken in de oven (voelen). Pizza snijden en opeten (zagen en plukken).

Je kan de oefening naar wens aanpassen .... ik heb er een ruim belegde pizza van gemaakt! Er zijn nog veel meer van dit soort oefeningen (kindermassagekaarten van Helen Purperhart) zoals de lettersoep, pannenkoeken, schatkaart en het spinnenweb.
Het lijkt me mooi om in de toekomst meer met weerbaarheid te doen .... geen losse, aparte oefeningen zoals met Sam, maar het complete programma aan kinderen bieden, zodat ze steviger in hun schoenen staan, sterker voor zichzelf opkomen en durven zijn wie ze zijn! En als ze dan uiteindelijk met hun blote handen een plankje kunnen doorslaan .... wat zullen ze trots zijn! Daar kan geen diploma tegenop!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten