Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

zondag 1 januari 2012

Reisverslag deel 6

31 en 1 januari (jammer dat deze teksten allemaal achter elkaar worden geplakt) Het is prachtig weer en dus moet er volop gezwommen worden. Thabang kan ineens uren achter elkaar geconcentreerd zelf spelen .... hij heeft alleen maar een paar lege flessen nodig en dan eindeloos overschenken. Heel mooi om te zien. Sam speelt veel met de bal en ik kan toekijken vanuit een heerlijke ligstoel! Het enige nadeel zijn de wespen. Nu vond ik ze hier afgelopen week niet zo aardig voor dat schaap, maar wij hebben vandaag zeker 20 wespen geplet! Op het laatst ging het mis en Sam stond op een wesp, au! Het leek wel of er een alarm afging. Elke dag probeer ik gezond te koken (ik mis Judith!); aardappelen, vlees en groente zoals boontjes, wortelen, bloemkool, broccoli, butter beans. Waarschijnlijk is Thabang niet veel groente gewend, hij lust tot nu toe alleen maiskolven.  Toen gisteren tijdens een potje voetbal iemand aan Sam vroeg of ze Sam mocht adopteren, zei Sam: Nee, ik ben een vast kind, hoor, ik kom niet uit een tehuis. Ha, ha. Thabang raakt ook al aardig ingeburgerd hier. Zelfs in de digitale wereld. Met gemak maakt hij dierenpuzzels op de i-Pad. En dan het liefst 100x dezelfde, bijvoorbeeld de giraf. Heerlijk te liggen in de ligstoel zie ik veel overeenkomsten tussen de beide meneertjes Mulder: Het zijn onrustige slapers, ontzettende driftkoppen, ze hebben mooie koppies, ze zijn behulpzaam (Thabang geeft vol enthousiasme wc-papier aan als ik op de wc zit, ik kan hem nog niet alleen in de woonkamer laten), ze zijn dol op Nutella, ze zijn ondeugend, houden van zingen, vaak een big smile, ze zijn gek op aandacht, ze eten niet wat ze niet kennen, willen hun zin doordrukken, hebben allebei krullen. Er zijn natuurlijk ook verschillen. Thabang is dol op tanden poetsen, Sam niet. Sam drinkt weinig, Thabang liters, ik heb bij Thabang nog geen grote hazentanden gespot. Sam mocht op 31 december extra lang opblijven. Mariella was er ook en bleef slapen. We hadden vuurwerk gekocht en ik had sterretjes meegenomen. Sam was een held op sokken en vond het allemaal reuzespannend (ik ook, want ik moest dit jaar zelf het vuurwerk afsteken, doe ik anders nooit). Er zijn geen gewonden gevallen! De lijst met streken van Thabang wordt steeds korter ( al blijft hij straks heus wel in aanmerking komen voor grootste boef van Hellendoorn): luiers uit de kast trekken, met de pen op tafel tekenen, plassen in bad (Sam zat er ook bij in), lakens van het bed halen en rondslepen door de woonkamer, koelkast leegroven en drinkwater in het zwembad gooien.  Sam en Thabang gaat leuk samen, nu spelen ze vooral nog naast elkaar, maar ik zie het contact wel groeien. Vooral als er iemand moet huilen, dan troosten ze elkaar of Sam krijgt een plastic fototoestel aangeboden van Thabang!  Thabang heeft weer nieuwe woorden geleerd: mama blij en mama boos. Vanmiddag zouden we om 14 uur worden opgehaald voor een lunch bij Mamonyane (+11 kinderen). Dit werd 15 uur, het was een hele klus om beide heren in het gareel te houden en op de stoep te laten wachten. Eenmaal bij haar thuis hebben we met de kinderen gespeeld en we kregen hetzelfde eten als de vorige keer. Nou, we moeten het hier nog wel even volhouden, ik hoorde net dat we aanstaande donderdag niet kunnen vertrekken, wanneer wel blijft onduidelijk!? Nu maar weer even een wasbak-wasje draaien (of ik heb niet genoeg mee of we zijn alledrie smeerpoetsen)! Tot het volgende bericht!

11 opmerkingen:

  1. Ha Marije,
    geweldig hoe je alles zo verwoord. Zo leuk om te lezen. Je hebt je mannetje al goed in beeld!En fijn om te lezen dat je nu het contact al ziet groeien tussen Thabang en Sam.
    Knap hoor hoe je daar alles doet!
    Ben benieuwd wanneer je samen met je jongens in het vliegtuig kan stappen.
    Tot gauw.
    x Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Marije

    Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat. Ik heb net alles even (nou ja even) bijgelezen. Wat een mooi ventje is Thabang.
    Geniet lekker van elkaar en de rust nu nog met elkaar. Hopelijk ben je snel weer terug en kan je je mooie gezin aan iedereen laten zien.
    Liefs Daniela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marije,

    Al een tijdje volg ik je weblog met veel plezier en ik dacht je een reactie te sturen op het moment dat je mocht gaan afreizen. Maar we zijn net zelf 4 dagen terug met ons dochtertje uit China en daar werkt blogspot niet. Nu weer lekker thuis en ik was benieuwd hoe het ervoor stond met jullie wachten. Wat een leuk nieuws dat jullie nu gewoon in Lesotho zijn en aan het lange wachten een eind is gekomen!
    Geniet vooral van alles, maar dat is geloof ik geen probleem, en natuurlijk een geweldig nieuwjaar gewenst met je twee kanjers!

    Groetjes, Barbara
    mama van Isabella, Zilan en Yunee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De beste wensen voor jullie drietjes!! Jullie genieten zo te lezen lekker, goed zo! Jammer dat jullie vrijdag niet aankomen, maar om nou te zeggen dat liggen in een ligstoel met je mannetjes onder handbereik een heel grote straf is... Natuurlijk wil je terug naar huis, maar ik kan ergere dingen bedenken!
    Marianne en Bertho (die morgen alweer 7 wordt....)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marije,

    Wt mooi om te lezen dat alles goed gaat. En dat je donderdag niet af mag reizen moet je gewoon zien als een heerlijk extra geschenk. Deze tijd daar krijg je niet gauw terug. Geniet ervan en we blijven meelezen.

    gr Ditty en Kaylee
    (die al heeft gezegd dat ze net als Sam nu eindelijk wel es eem broertje of zusje wil)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marije!!

    Met héél veel plezier lees ik al je prachtig geschreven verhalen. Indrukwekkend om te lezen wat jullie met zn drietjes beleven, maar ook met diep respect!! Ontzettend knap en mooi hoe je dit belangrijke moment van hechting invult!! Zet m op, we leven hier allemaal enorm met jullie mee!! Ik wens voor 2012 dat jullie snel naar huis mogen komen om hier samen thuis te zijn!!

    Liefst Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Marije,
    De beste wensen voor jou, Sam en Thabang!
    Als ik het zo lees dan gaat het nog goed daar. Leuk om steeds een berichtje van je te lezen en jullie zo een beetje te volgen.
    Ben benieuwd wanneer jullie nu wel naar huis kunnen.
    Veel plezier nog!
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Marije, Sam en Thabang allereerst de beste wensen voor 2012.
    Leuk dat het zo goed gaat met jullie, geniet maar lekker van het zonnetje daar want hier is het alleen maar regen en storm.

    Liefs,

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi hoii,

    Wat is het toch heerlijk om te lezen, al jullie verhalen!! Jammer dat jullie vrijdag niet aankomen in Nederland :-(
    Geniet nog maar ff lekker van het heerlijke weer daar, want hier ist bar en boos slecht!!
    Groetjes aan Sam & Thabang!!

    Xxx Miran

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanuit een regenachtig Twente de allerbeste wensen voor een prachtig 2012!
    Wat heerlijk dat je Oud en Nieuw in het land van je jongste zoon hebt mogen meemaken. Al lang in je hart, maar nu ook in je armen!
    Geniet van jullie gezamelijke tijd in Afrika!

    groeten, Ida (mama van Tunmise en Dayve uit Nigeria)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marije,
    Jij moet een boek uitbrengen van je hele adoptiekind, inclusief dit dagboek. Dat meen ik echt, wat een schrijfster ben jij. Hopelijk doet het Jozef ook goed, voor ons als lezer is het super. Als je straks thuis komt met je 2 zonen, is het net alsof het nooit anders is geweest, mede door je schrijfkunsten!
    Tot gauw, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen