Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

zaterdag 24 december 2011

Eerste 2 dagen Thabang

23 december: ontmoetingsdag!

Het is zover!! Vandaag hebben we de ontmoeting met Thabang! Ik heb niet geslapen en ben erg zenuwachtig! Om 10 voor 10 moesten we klaar staan. Brrr, de spanning stijgt. Om 10 voor half 11 kwam Mamonyane eindelijk. Elke minuut duurde veel te lang! De PS is vandaag op het ministerie, dus daar gaan we eerst langs!! Wijziging in plannen. Eerst praten we nog even met de social worker in een apart kamertje en daarna gaan we door naar de luxe kamer van de principal secretary. Ze steekt van wal en bedankt ons voor onze komst naar Lesotho en dat we Thabang een nieuwe, fijne toekomst willen geven. En dat ze hoopt dat we een fijn verblijf hebben en als er problemen zijn, we bij haar terecht kunnen.
En dan ..... hup naar Thabang! Mamonyane en de social worker gaan ook mee (auto vol).
We lopen een gebouw binnen en daar is hij al: Thabang!
Hij is heel blij, en wij zijn ook heel blij! Wat een mooie ontmoeting! En wat een prachtig en vrolijk mannetje. Ze vertellen dat Thabang er helemaal aan toe is!
Ik geef hem een vrachtwagen en hij begint gelijk te spelen. Ook Sam speelt mee. Ik krijg en dikke knuffel van Thabang. Na een paar minuten begint hij in mijn rugtas te grabbelen ..... nieuwsgierig, hij trekt zo van alles uit mijn tas. Ik geef hem een Nijntje tas met 3 spullen (vrachtwagen, Nijntje bal en knuffelaap). Vanaf dan is hij onafscheidelijk met zijn tas. Hij heefft gewoon ook echt niets van zichzelf. Ik vraag of ik zijn kleren die hij aan heeft mag houden, dat mag in ruil voor een ander setje wat ik bij me heb.
We lopen rond op het terrein van het tehuis en zien een soort van memorywall, waar alle kinderen die het niet hebben gehaald een gedenkteken hebben (meer dan 30).
We nemen een kijkje in het huis van Thabang. Thabang laat me niet meer los, hij wil niet achtergelaten worden.
Ook Sam's hand wordt stevig vastgehouden. Na een uur mogen we samen terug naar ons hotel .... Wat bijzonder, onvoorstelbaar en onwerkelijk. Wat een speciale dag!
Er wordt heerlijk geluncht en dan gaat Thabang even slapen.

We zijn nu meer dan 1 dag samen en beginnen Thabang al een beetje te leren kennen.

Ontdekkingen Thabang:
Hij is stapeldol op eten en drinken, hij krijgt er een big smile van en gaat er met de koekjes vandoor. Ook de koelkast is onveilig! We hebben alles hoog weggelegd.
Ik snap waarom ze hem Thabang/be happy hebben genoemd .... wat een vrolijk ventje.
Bij het tehuis zeiden ze dat Thabang altijd goed gehumeurd is, alleen als hij honger heeft wordt hij verdrietig. Hij ging vaak aan verschillende tafels zitten, er valt altijd wel iets te halen.
Tijdens het middagdutje heeft 'ie in bed geplast (heel veel, het is ook mijn bed)!
Als hij in bad zit gooit hij veel water over de rand.
Thabang snurkt.
Hij lacht heel lief als hij wakker wordt en je ligt naast hem.
De eerste Nederlandse woorden zijn: koe, vliegtuig, mama en giraf.
Hij zingt veel, vooral christelijke liedjes (bonuspunten bij oma)
We zingen met z'n allen: if you happy and you know it clap your hands.
Thabang is dol op nieuwe kleren, van enthousiasme springt hij dan op en neer.
Met een plastic kerstboom in zijn hand en slingers om de nek kijkt hij hoe Judith staat te koken!
Heel vaak doortrekken is leuk!
Thabang houdt ook van structuur en zet zijn sandalen netjes naast onze slippers/schoenen.
Hij likt de bank af als er wat druppeltje appelsap zijn gevallen. Hij likt sowieso aan alles .... zonnebrand, wasbak, bellenblaas, potloodpunten, de bal, het beleg van zijn boterham.
We hebben al veel leuke foto's en filmpjes.
Door Judith's alertheid bij het woord kakka, heeft Thabang zijn grote boodschap op de wc gedaan.
Thabang's peuterbuikje zit 'm in de weg bij het plassen .... hij ziet niks: niet waar die heen plast en hoe hij zijn broek moet dichtdoen (z'n tshirt nat, muur nat)
Thabang is heel ondeugend, hij loopt andere huisjes binnen, verwijderd batterijen uit de afstandbediening, belt met de receptie, gaat op tafel liggen, etc. Hij heeft al zo'n 5 keer straf gehad. Hij at de rode bloemetjes tussen het gras op. Dat kon ik natuurlijk niet goedvinden en moest wel even boos worden. Daarna sprintte hij rechtstreeks weer naar de bloemetjes om ze op te eten! (en dat herhaalde zich nog 3x). Hechten gaat voor opvoeden, maar het opvoeden is al begonnen, hoor!
Bij zijn tweede middagslaapje komt hij vrolijk de slaapkamer uigewandeld met zijn gewone kleren aan, had hij de pyama uitgedaan en het bed netjes opgemaakt. Niets ervan, naar bed!
Thabang is 1 keer voorover in het zwembad gevallen, gelukkig heeft hij bandjes om en bieden wij hem 24 uur rugdekking!
Thabang heeft al onze afgekloven pruimenpitten nog eens extra goed herkauwd.
We waren de sleutel van het huisje kwijt, dus alles meerdere malen overhoop. Toen bleek de sleutel in het tasje van Thabang te zitten, ha, ha.
Thabang is een echte lieverd, ik krijg kusjes en hij zorgde ervoor dat Judith's slippers niet nat zouden worden in de regen.
Thabang heeft ons een speciale groet geleerd: eerst een high- five, dan aan elkaars duimen draaien en dan je vuist tegen elkaar boksen.
Er zijn 4 oordoppen vermist, ik had ze echt op mijn nachtkastje gelegd. Er is 1 hoofdverdachte! Morgen de poep maar eens even uitpluizen!
Sam vindt het tot nu toe erg leuk met Thabang!
Veel plezier dus hier en dit is nog maar het begin ........... ik heb nog nooit zo'n lollig stukje geschreven en me dus prima vermaakt op deze kerstavond!

Helaas lukt het niet om nu een foto te plaatsen.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Marije,

    Wat klinkt het allemaal geweldig en wat is Thabang een ontzettend leuk mannetje, ik zit hier echt met een brede grijns op mijn gezicht alles te lezen.
    Heel veel plezier daar met elkaar.

    Liefs Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marije, Wat heerlijk om te lezen. Maar ook wat triest dat hij niets van zichzelf had, daar is nu verandering in gekomen met een geweldige mama, broer en tante. Geniet van elkaar. Fijne feestdagen.

    veel groeten Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een big smile maar ook met een brok in mijn keel lees ik je verslag. Ik blijf het heel bijzonder vinden. Ik wens jullie een mooie kerst samen!
    Heel veel liefs, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw!! Bijzonder, grappig, mooi, ontroerend!!!

    Vrolijk kerstfeest samen!!

    X Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal om de eerste kerstdag mee te beginnen, ik heb tranen in mijn ogen, het is ook zo herkenbaar, de eerste ontmoeting is onbeschrijflijk. Geniet heerlijk met z'n viertjes van deze bijzondere dagen!!

    Liefs Els en Josli (die nu onze tweede kerst samen gaan vieren)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve allemaal,

    Een ontzettende geweldige kerst toegewenst in Lesotho! Geniet van kerst(B)engeltjes Sam en Thabang!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk (kerst)verhaal! Jullie genieten zo te horen!! Ga zo door!

    Marianne en Bertho

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg het helemaal warm van jullie verhaal, wat heerlijk zeg, ik ben blij dat jullie nu eindelijk bij elkaar zijn, geniet lekker samen!

    groet
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Marije, Judith, Sam en Thabang,

    Wat een prachtig verhaal...en het is nog werkelijkheid ook.
    We kijken er erg naar uit om ons nieuwe neefje te ontmoeten. Heel veel plezier met elkaar.
    Liefs uit Paasloo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super om jullie belevenissen op deze manier een beetje te kunnen volgen. Zo te lezen leren jullie elkaar al goed kennen.
    Geniet van elkaar en deze super bijzondere tijd.
    dikke kus nien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marije, Sam en Thabang,

    Het klinkt goed. Je hebt meteen je handen vol lees ik. Tip: laat hem zitten op de wc, dat staand plassen heeftĂ­e zijn hele leven nog voor.
    Heel herkenbr hoe hij reageert op eten. Peuterbuik of toch partiele ondervoeding of wormpjes?

    Groeten Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Whaahaaa, het lijkt wel een nieuw kerstverhaal!

    Mooi hoor Marije, wat fijn he, dat het toch nog snel gegaan is! Ik ben benieuwd hoe het vandaag weer gegaan is, hopelijk gaat het goed met jullie.

    Groetjes Marlon x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Marije, Sam en Judith,

    Van harte gefeliciteerd met de komst van Thabang.
    Ik kreeg kippevel bij het lezen van jullie eerste ontmoeting. Oh, ik kan niet wachten tot het bij ons zover is.
    Ondertussen geniet ik mee van jullie prachtige verhalen!
    Nog heel veel plezier samen!

    groetjes,

    Mc
    (wachtende mama op 2 kindjes uit Afrika)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super om te lezen dat het goed gaat met jullie. Geniet van elkaar en deze bijzondere tijd. Groetjes van jordy aan sam. Liefs van de tijhuisjes:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh geweldig Marije dat de eerste ontmoeting en de eerste dag zo goed zijn gegaan!!! Moet wel lachen hoor met je beschrijvingen... volgens mij hebben jullie je handen vol met kleine Thabang maar super leuk om te lezen dat het ook zo gezellig is. Zo´n bijzondere Kerst heb je nog nooit gehad en zal je ook nooit meer krijgen... geniet ervan!!! Ik kijk nu alweer uit naar de volgende update, jullie zijn geen moment uit m´n gedachten. Liefs, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi daar,
    Wat een mooie, ondeugende, ontroerende zinnen om te lezen. Wat een spagaat...opvoeden....hechten.
    Lieve groet,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve allemaal,

    WAUW!!!!!! wat fijn om te lezen dat Thabang bij jullie is. Wat moet dat een bijzonder moment zijn om hem in je armen te sluiten! Marije,wat goed dat je toch bent gegaan. Komt toch nog goed.....
    Ben benieuwd naar je verhalen.
    Geniet er goed van met z'n allen.
    Liefs Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Marije en de boys en Judith,

    Wat een warm gevoel geeft me dit!! Je bemerkt dat het manneke zich thuis voelt bij jullie, wel ondeugende streken maar......dat mag. Ik wens jullie een fijne tijd in Lesotho en een goede thuisreis en natuurlijk veel geluk met dit vrolijke manneke.

    Ria Woertman

    BeantwoordenVerwijderen