Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

vrijdag 5 augustus 2011

Kinderboeken




Dol ben ik erop …. kinderboeken!  Ik kan er niet genoeg van krijgen. En omdat ik de Pabo heb gedaan vond ik dat een mooi excuus om heel veel kinderboeken te lezen en te kopen. Vanaf 1996 ben ik aan het verzamelen en wat bestaan er prachtige, grappige en ontroerende verhalen. Ik ben dan geen juf meer, maar nu hoor ik natuurlijk als moeder alle mooie boeken voor te (laten) lezen.
Ik heb Sam aangestoken met mijn 'boekengekte'. Het lezen gaat als een trein en hij vindt boeken net zo leuk als ik. We lezen altijd voor het slapen gaan: echt quality time! Op dit moment is de GVR (grote vriendelijke reus) aan de beurt. Spannend en wat een ongelooflijke fantasie heeft Roald Dahl! We hebben de griezels ook al gelezen (de reuzenkrokodil en de heksen liggen op de plank te wachten) …. we zijn verslaafd!
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat als je kinderen veel voorleest ze betere praters worden (oh, vandaar!!) en veel meer woorden leren.
De volgende kinderboeken moet je écht hebben (basisuitrusting):

  • Pas op voor de ezel en de beer (korte humoristische verhalen)
  • Floddertje (geweldig prentenboek over een keurig meisje dat steeds vies wordt) 
  • Malmok (over een pelikaan die een hele bijzondere vangst heeft; mijn lievelingsprentenboek!)
  • Ik zou zo graag een kindje lusten (wow, wat een leuk boek over een krokodil die geen zin meer heeft in bananen)
  • Het grote boek van muis en egel (5 prentenboeken in één, prachtig geïllustreerd én op rijm geschreven)
  • Over een mol die wil weten wie erop zijn kop heeft gepoept (grappig prentenboek, je maakt kennis met allerlei soorten en maten poep)
  • Rupsje Nooitgenoeg (prentenboek over hoe een rups in een vlinder wordt)
  • Raad eens hoeveel ik van je houd (vooral een lief prentenboek)
  • Pluk van de Petteflet (kinderboek over een jongen met een kraanwagen die allerlei avonturen beleeft)
  • Hopeloos verliefd (over 2 geiten die verliefd worden, met veel humor geschreven op rijm)
  • Elmer (prentenboek over een gekleurde olifant)
  • Boeba (over een eendje die anders is dan de rest)
Mijn nieuwste aanwinst is:


 
Het Grote Boek over Families van Mary Hoffman / Ros Asquith
Sommige kinderen hebben veel broertjes en zusjes, ooms en tantes, opa's en oma's, neven en nichten. Anderen hebben een kleine familie.
Je kunt al een familie zijn met z'n tweetjes.
Veel kinderen wonen bij hun papa en mama. Andere kinderen wonen alleen met hun papa of alleen met hun mama. Sommige wonen bij hun opa en oma. Sommige kinderen hebben twee mama’s of twee papa’s. En anderen zijn geadopteerd of wonen in een pleeggezin. In dit boek zie je heel veel verschillende families. Daarnaast komen er verschillende onderwerpen aan bod: huizen, school, werk, vakantie, eten, kleding, huisdieren, feesten, hobby’s, vervoer, gevoelens en stambomen.

Het is een informatief boek over allerlei soorten families en met veel humor getekend (Van 5 tot 10 jaar). Sam en ik vonden het erg leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten