Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

zondag 7 augustus 2011

Het tehuis van Thabang

Ik mag helaas niet zeggen uit welk tehuis Thabang komt, maar hij komt uit een fijn en goed tehuis.
Veel van de kinderen die zijn gekomen in het tehuis zijn verwaarloosd, mishandeld of verlaten en zouden zijn overleden zonder interventie (helaas was het al te laat voor meer dan 30 kinderen). Sommigen van hen zijn achtergelaten in openbare toiletten, sloten, oude auto's en zelfs op het kerkhof.
Het tehuis probeert met goede voeding, liefde en aandacht de kinderen een tweede kans in het leven te geven en hoop voor de toekomst.


Er zijn in 10 jaar tijd zo’n 50 kinderen terug gegaan naar de gezinnen van herkomst. Lokale adopties worden gestimuleerd. Er zijn 4 landen die vanuit Lesotho kunnen adopteren: Canada, Amerika, Zweden en Nederland. In totaal gaat het om 115 kinderen die een nieuw plekje in een gezin hebben kunnen vinden (vanaf 2001). Als het goed is komt daar zeer binnenkort één kind bij: Thabang!

Ik heb positieve verhalen over het tehuis gehoord en ik heb er een goed gevoel bij.
Er is huisvesting voor 60 kinderen. Er is een kliniek, een kapel (!), een gebouw voor onderwijs, een winkel, er zijn garages en werkplaatsen, een administratiekantoor en 2 multifunctionele gebouwen. Er is een groot speelterrein met speeltoestellen en zandspeelplekken voor de ontwikkeling van de kinderen.
Er is vaste verzorging: er zijn lokale mensen (meer dan 40) aangesteld als verzorgers van de kinderen …. de “huismoeders”.
Ook gaat Thabang waarschijnlijk al naar de pré school … mooi!
Ik zag laatst op een weblog van de manager dat de kinderen daar ook lekker Pasen hadden gevierd (eieren zoeken en deze lekker opsmikkelen), erg leuk om te lezen.

Ik wil graag wat voor het tehuis doen. Ik neem geld mee (mede dankzij Marlon en Gerjan) om daar spullen te kopen die het tehuis nodig heeft. Daarnaast ben ik aan het hamsteren geslagen …. waar normaal een laagje stof ligt onder mijn bed, ligt nu van alles voor het tehuis: van een bellenblaas voor elk kind tot aan een koeienpuzzel, een speeltentje en houten speelgoed (hoe ik alles meekrijg is me nog een raadsel).



 Het is in ieder geval een fijn idee dat Thabang het goed heeft, dat maakt het wachten iets minder moeilijk ……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten