Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

dinsdag 16 mei 2017

Project adopted

Adoptie laat niemand onberoerd…
En daarom doe ik mee met "Project adopted". 
Het hele verhaal is te lezen op: http://www.tonsondag.com/adopted/
Ton Sondag is het unieke Project Adopted gestart. Hij is zelf geadopteerd en is fotograaf/kunstenaar. In Project Adopted vertellen geadopteerden, adoptieouders en afstandmoeders op welke manier de adoptie hun leven beïnvloedt. Hun verhalen worden door Sondag verbeeld in bijzondere portretten. De verhalen en foto's zullen naar buiten worden gebracht via een website, een fotoboek en hopelijk in een later stadium, een tentoonstelling. Ton Sondag heeft geen gemakkelijk leven gehad, wat voor diepgang in zijn werk zorgt. 
Het resultaat, de combinatie van foto en verhaal is indringend maar vooral herkenbaar voor iedereen in de adoptiewereld. Hij wil met zijn project geadopteerden helpen om hun adoptie een plek te geven en wil zo bij problemen laten zien dat verandering mogelijk is. Daarnaast is zijn doel om meer begrip te creëren tussen geadopteerden, adoptieouders en biologische ouders, maar ook meer begrip bij mensen die niet tot de adoptiedriehoek behoren (familieleden, vrienden, schoolgenoten, etc).   
De foto's zijn het zwaartepunt van het project maar de verhalen zijn onmisbaar. De verhalen zijn kort, ze beslaan niet meer dan een A4-tje. 
Omdat adoptie niemand onberoerd laat….
Ik wilde mijn bijdrage wel leveren en over Thabang vertellen. En Thabang kon dan wel mooi even poseren voor een foto (hij is er dol op). Dat bleek al snel helemaal niet de bedoeling. Het ging om mij. Wat de adoptie met mij en met Sam doet. Oh. En daar moest dan een foto van mij bij komen. Oh, dat was wel even slikken. Ik vind op de foto gaan verschrikkelijk. Maar het zou een artistieke foto worden. Nou, vooruit. Hieronder het resultaat. 



Elk verhaal is anders. De invloed van adoptie is niet zwart-wit. Zijn treffende foto’s van de mensen die een eerlijke inkijk geven in hun ziel wel. Ton noemde mij de vrolijke noot tussen zijn andere zwart-wit portretten en zo ervaar ik de adoptie van Thabang ook …. hard werken, maar het mooiste wat me is overkomen (samen met Sam).



Het interview heeft Kim van Schie gedaan, zij heeft een prachtig boek geschreven ("Hallo lieverd", die had ik net uit toen ik met haar in contact kwam). Mooi om aan dit project mee te werken, aanstaande maandag wordt het gelanceerd met een website. Net voordat op 24 mei het debat over de toekomst van adoptie in de Kamer losbarst. Wordt vervolgd! 

3 opmerkingen:

  1. Gaaf dat je eraan mee hebt gedaan! En hele leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto!! Maar.... als jij de vrolijke noot was, waren de anderen dan chagerijnig ofzo???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. www.projectadopted.com/verhalen/ Lees de verhalen Joep Floor dan krijg je een beter beeld bij.

      Verwijderen