Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

dinsdag 3 januari 2012

Reisverslag deel 7

2 januari
Ik moet straks nog afkicken, want er wordt hier dagelijks schoongemaakt! Zelfs op zondag. Ook heel handig als je een pot Nutella laat vallen en er duizenden stukjes glas en klodders chocoladepasta door het appartement zwerven. Je had de gezichten van Sam en Thabang moeten zien ( O,o, mammie). Of die keer dat ik appelsap had opgedweild met de badmat en we de volgende dag een hele invasie mieren op bezoek hadden.  Thabang kent steeds meer Nederlandse woorden zoals 'dankjelel' en ook zijn eerste Nederlandse liedje is een feit: klap een in je handjes, blij, blij, blij!   We zijn creatief bezig geweest .... magisch schilderen. Je hebt alleen water, een kwast en het boekje nodig. Je gaat met de kwast over de bladzijdes en de kleuren onstaan vanzelf. Thabang was verbaasd en vond het prachtig (water + verf smaakt ook lekker). Een paar dagen geleden hebben ze hier grasgemaaid, dat was lekker rustig voor mij, want dan hoefde ik niet zo op te letten of Thabang bloemetjes opat. Helaas, de bloemetjes zijn al weer aangegroeid, gedaan met de rust. Ook de prullenbak wordt gecheckt op lekker eten. Thabang gooide ook nog de handdoek van een vrouw die aan het zwemmen was in het water. En ik schat de overlevingskansen van dat ene leuke struikje bij het zwembad slecht in, Thabang mag er nu plassen (ik werd gek van dat heen en weergeloop), dat betekent zo'n 10 plasjes per dag op die ene struik! Het speelgoed wordt tegenwoordig door thabang verstopt in de keukenkastjes. Soms trekt hij hard aan mijn haar, om ee vervolgens een kusje op te geven. Toen Thabang iets deed wat niet mocht zei Sam tegen mij: ja, eigen schuld, jij wou zelf adopteren! Het slapen gaat beter, Thabang vraagt er soms zelf om en kijkt niet meer zo sip, hij weet dat ik er de volgende dag ook nog ben! 's Nachts controleert hij vaak even met zijn voet of ik er nog ben. Hij kruipt vaak tegen mij aan en soms drukt hij mij bijna uit het 2-persoonsbed. Hij valt zelf regelmatig uit bed, maar er liggen donsdekens op de grond voor een zachte landing. Wanneer we boodschappen gaan doen, komen we de social worker tegen. Zij had ons enige tijd van een afstandje bekeken. En ze vond het geweldig, ons drietjes. Ze kon zien dat we het samen erg fijn hebben/connecting very well. Ze vroeg wanneer ik mijn tickets had geboekt en zou proberen of we toch donderdag mogen vertrekken.  Het blijft afwachten, het is zo'n heen en weergeslinger en dat voor zo'n structuurkip als ik. Wat lijkt het me heerlijk om straks op Schiphol te staan en weer mijn eigen plannen en afspraken te maken. 's Avonds laat kreeg ik een sms dat ik de volgende dag om 9 uur klaar moest staan .... het tehuis gaat afscheid nemen van Thabang en andersom. Dat is een hele ceremonie en ik vind het spannend, ik doe geen oog meer dicht (deed ik toch al niet i.v.m. disco, muggenjachten, onrustige zonen, etc).

3 januari
Een hele belangrijke dag voor ons! We staan om 9 uur klaar met onze mooiste kleren aan. Om kwart voor 10 worden we eindelijk opgehaald.  Bij het tehuis aangekomen worden de laatste voorbereidingen voor het afscheid van Thabang gedaan. We zitten in een kapel. Er is veel personeel, de huismoeders, social workers, ons contactpersoon, de directeur en zijn vrouw en nog een aantal anderen. De ceremonie begint met het zingen van de naam Thabang. Er worden woordjes gedaan van verschillende mensen, er wordt gebeden, gezongen, officiele handtekeningen geplaatst, taart gegeten en ik mag zelf ook nog een woordje doen (stotter, stotter). Sam, Thabang en ik moesten in het midden staan, met alle mensen om ons heen, heel bijzonder. Ik kan moeilijk in woorden vertellen hoe het allemaal was, maar wat me het meest is bijgebleven is hoe gek iedereen met Thabang is. Wanneer de directeur een slechte dag had, hoefde hij alleen maar even naar Thabang te gaan! Hij zei dat het een "bittersweet day" is en dat ze Thabang erg zullen missen. Thabang is een vrolijke, lieve, mooie jongen en dol op eten! Thabang mocht 1 keer mee boodschappen doen, sommige etenswaren hebben het tehuis nooit bereikt. We kregen een zelfgemaakte knuffel en een deken mee. En een plakboek met foto's en teksten van de afgelopen 2 jaar dat Thabang daar heeft doorgebracht, wat ben ik daar blij mee (want ik heb al zoveel gemist in de eerste 3 jaar). Maar het voelt als een perfecte match, wij met zijn drietjes! Na afloop mochten we het terrein op en alle andere kinderen langs om dag te zeggen. Tot slot had ik een hele kofferbak vol spullen voor het tehuis. Ik had zelf 1 koffer vol. En ik had van het geld van Marlon heeeeeel veeeeeel luiers en melk/voeding gekocht. Wat waren ze er blij mee! Vanmiddag was ik nog steeds helemaal van slag met mijn trillende benen van alle indrukken.  We moeten nu alleen nog een gesprek met de principal secretary.  Maar we mogen in ieder geval (99%) wel donderdag vertrekken .... wauw!  En dan komen we op vrijdagochtend aan om 10.15 uur. We kunnen niet wachten. Morgen koffers inpakken, koelkast leegeten en op naar de laatste uitdagingen, de lange reis terug. We vertrekken donderdagmiddag naar Johannesburg, waar we ons 8 uur moeten vermaken, zucht. Om 23.59 uur vertrekken we naar Amsterdam, dat is ruim 11 uur vliegen, pfffff. Maar als we dan eenmaal door die deuren wandelen iets na tienen, mmmmmmmm! Iedereen is welkom, maar of ik aanspreekbaar ben dat weet ik niet (ben vast druk in de weer ben met zoon nummer 1 & 2). En dan zo'n heerlijke echte cappuchino drinken ..... dat lijkt me wel wat! 

Liefs Marije (Het volgende bericht komt uit Nederland)

15 opmerkingen:

  1. Hi Marije,
    Wat een bijzondere ervaring is deze reis zeg en wat fijn dat er zo uitgebreid afscheid van Thabang wordt genomen met het fotoboek erbij!
    Rustige vlucht terug.

    veel groeten Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi,

    Super zeg dat het doorgaat dat jullie vrijdagmorgen aankomen op Schiphol!! Wat zal dat een bijzonder moment zijn om met z'n 3tjes door die deur te wandelen, en je familie/vrienden daar op jullie wachten!! Geniet nog ff daar in Lesotho. Ik wens jullie een hele goede vlucht!! En ik zie jullie hopelijk heel gauw aan De Matestraat :-)
    Liefs Miran

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marije!! Wat geniet ik van je blog, de foto's en je avonturen daar. Zo heerlijk om het op deze manier mee te beleven. En vrijdagmorgen thuis met zijn 3tjes.Heerlijk!! Ik wens je een hele goeie reis en veel geluk samen.groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi afscheid voor Thabang en ook fijn om te weten dat ze daar zo met hem begaan zijn.
    Nog even en dan lekker naar huis, alvast een hele fijne reis.

    Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Marije!

    Geweldig hoor! Zo leuk om je reisverslag te lezen!
    Wat fijn dat jullie waarschijnlijk morgen weer naar huis mogen!
    Geniet van de laatste dagen en een goede terugreis!
    We kijken natuurlijk uit naar de eerste ontmoeting met Thabang!
    Heel veel liefs,
    Carolien K.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wauw, wat bijzonder Marije dat Thabang op zo'n manier afscheid heeft kunnen nemen van de mensen die hem bekend zijn en van Lesotho. Geweldig dat je een plakboek mee krijgt, dat is zooo waardevol voor hem. Maar tegelijk als ik lees over de jaren in het tehuis, komt de gedachte op hoe fijn het is dat dit prachtige kereltje nu in een gezin mag gaan opgroeien, bij zijn mama en broer en tal van lieve familie en vrienden. Goeie terugreis (vliegveld J'burg heeft tal van heerlijke koffiezaakjes met echte cappucino... just so you know) en een mooie thuiskomst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marije,

    Ik wens jullie een hele goede reis en een goede thuiskomst. Heel mooi zo'n afscheid van het tehuis. Je kunt aan de fotot's ook wel zien dat ze heel veel van hem houden.

    Groeten Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo marije,

    Ik lees nu pas rustig je hele reisverslag. Met 2 kids nu weinig tijd voor. Ga jij ook vast ervaren....Veel plezier met de aankomst op schiphol. Geniet ervan want dat moment is zo speciaal en bijzonder! Liefs Anita, Anthoni en Faith

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super Marije dat je donderdag weer naar huis komt met je 2 stoere kerels!

    Liefs Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geweldig dat jullie bijna thuiskomen, goed dat je dus toch gegaan bent!!! Alleen balen balen, ik heb nu al een andere afspraak gemaakt voor vrijdag.... Had heel graag willen komen! Wens jullie een goede reis en een behouden thuiskomst en een geweldig welkom door de beruchte deuren op Schiphol!!
    Marianne en Bertho

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Marije, wat goed dat jullie toch al lekker naar huis kunnen! Ik had er graag bij geweest op Schiphol om jullie te verwelkomen maar ga het niet redden helaas. Maar ik zie jullie hopelijk snel een andere keer.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en geniet van de aankomst op Schiphol. Ik ga er van uit dat er toch genoeg familie en vrienden op je staat te wachten!
    Ik ben er in gedachten bij!
    Heel veel liefs, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Marije, Sam & Thabang,

    Net terug van onze vakantie moest ik toch direct even je berichten lezen. Ik ben zo blij voor jullie. Wat fijn dat het zo goed gaat. En wat een schatje, je kunt aan hem zien dat het een donderjagertje is. Je leest dit vast pas als je thuis bent, want je komt deze week al terug. Een goede reis en we kunnen niet wachten om hem te zien. Joep zei me vanmiddag de groetjes aan Sam te doen en hij wil graag met de jongens voetballen. Goede reis en tot snel. Koen, Judith en Joep.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wauw en nog eens wauw! Wat maken jullie een hoop indrukwekkende dingen mee, ook voor Sam en Thabang, heftig hoor. Ik wens jullie zo ongelofelijk veel geluk toe met zijn drietjes en ik hoop echt dat de verwerking van alles voor jullie alle 3 goed en positief gaat verlopen, je bent een megamoeder!!!!
    Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat jullie morgen al thuis komen! De foto's zien er geweldig uit en leuk om je verhalen te lezen. Een goede reis terug en veel geluk met je mannetjes!

    groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marije,

    Wij blijven duimen dat je inderdaad morgen thuis mag komen. Wat een prachtige foto's en wat mooi dat je ook een boek van thabang hebt mogen ontvangen.
    Veel succes met de terugvlucht. Dat je maar veilig met z'n drietjes morgen terug in Nederland mag arriveren.

    Groetjes Ditty en Kaylee

    BeantwoordenVerwijderen