Welkom op mijn weblog!

Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

woensdag 1 november 2017

Vakantie Kos: Over het fouilleren van mijn buik, grassprietjes op de patat en een overstroomde badkamer

In het vliegtuig, ready for take off!
  • Zondag moeten we wel heeeeeeel vroeg uit bed: 02.45 uur. Maar zelfs dit keer hoef ik niemand te wekken. Toen Thabang de tv midden in de nacht aanzette .... zat hij vermakelijk naar iets te kijken wat absoluut niet geschikt is voor kinderen.
  • Even later rijden we richting Eindhoven voor het vliegtuig richting Griekenland.
  • Bij de detectiepoort werd ik staande gehouden en werd ik gefouilleerd door een vrouw. Ik zei: "Even mijn buik inhouden, hoor!" Maar dat was niet nodig volgens haar, ik had een prima buikje en ze kwam ze wel veel erger tegen. Haha, wat een geruststelling.
  • Eenmaal in Kos blijkt al vrij snel dat ik de zwembroek van Thabang ben vergeten. Best wel dom eigenlijk.
  • Een sportbroek blijkt een goed alternatief.

Zoek Sam!

• Na het zwemmen besluiten de jongens een bad te nemen. Blijkt er geen stop aanwezig te zijn. Jammer. En de douche werkt ook niet, we hebben ineens een los onderdeel in onze handen. Een paar appartementen verder zit mijn zusje en ik vraag of ik hun stop mag lenen voor een lekker badderuurtje. Natuurlijk. Even later zitten Sam en Thabang te genieten van het bad.
  • Bij het leeg laten lopen van het bad gaat het helemaal mis; alles wat uit het bad loopt, komt via een putje op de badkamervloer terecht .... en de hele badkamer overstroomt. Toch maar op een draf naar de receptie. Ze beloven zo snel mogelijk iemand te sturen. En ze vragen of er nog een schoonmaakploeg langs moet komen? Ach, ik kan best even zelf dweilen, geen probleem. 's Avonds laat komt er iemand de douche repareren en de volgende dag krijgen we een stop. Goed geregeld.
  • Op maandag was ik jarig en bereikte ik de heuse leeftijd van 40 jaar! Op die bewuste maandagochtend zouden we om 9 uur ontbijten. Sam krijgt vlak voor die tijd een appje van mijn zus Judith dat hij nog even wat tijd moet rekken met daarachter de tekst: sssst. Sam leest dat appje hardop aan mij voor. Hij snapt compleet niet wat Judith bedoelt. “Waarom moet ik tijdrekken en daar stil over zijn?” Ik zeg niks. Even later wordt er op de deur geklopt en staat mijn lieve familie uit volle borst ‘lang zal ze leven' te zingen. De hotelkamer wordt versierd, ik word verwend met cadeaus en we smullen van mooie versierde harten (in een houten kist uit Nederland vervoerd). Ook ’s avonds word ik toegezongen door de bediening van het restaurant en eten we een mierzoete taart. Sam baalde dat hij mijn verjaardag was vergeten, whaha. En trouwens, Thabang had er ook niet aan gedacht. En ik ….. ik heb me weer kostelijk vermaakt!

• Het snorkelen met ons nieuwe masker (dat ding bedekt je hele gezicht) was gaaf en het belangrijkst: het werkt! Niks geen water meer in je duikbril en hij beslaat ook niet meer (zelfs mijn make-up blijft volledig intact). Wij willen niet meer anders. Nadelen: een prijzig ding en je ziet er niet uit!
  • Helaas is het water in de zee en het zwembad echt superkoud. Ik begin zowat te hyperventileren als ik het water in ga.
  • Thabang vraagt zich af waarom de zee zout is en waarom ze geen lekker smaakje toevoegen aan de zee?

• Op dinsdag houden we i.v.m. de regen een spelletjesdag. Na het heerlijke ontbijt gaan we helemaal los met onze meegebrachte spellen: van autokwartet, yahtzee tot aan mens erger je niet.
  • Na de lunch blijkt het ineens toch droog te blijven, dus besluiten we fietsen te huren en zo het eiland verder te verkennen.
  • We fietsen naar de warmwaterbronnen.
  • De meneer van de fietsenwinkel zei dat het een vlakke weg was. Al snel moesten we een paar hoge bergen op. Thabang vroeg zelfs onderweg aan mij: "Mam, zal ik je drukken?"
  • Sam wilde het liefst rechtsomkeer, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan ..... want wat was het mooi! De golven kletterden op de rotsen en ook de warmwaterbron in zee (!) was heel apart en bijzonder. En heet natuurlijk.

• Het hotel waar we verblijven is 'all inclusive'. Mmmm, wat een lekker eten allemaal. Moeilijk om niet teveel op te scheppen! Alleen al die geweldige rij met toetjes, poehee.
  • Thabang vraagt zich af waarom er grassprietjes op de patat zitten (kruiden)?
  • We besluiten om 1 dag een excursie te doen en dat is op woensdag. We vertrekken 's morgens in de stromende regen met de bus naar de boot. Het lijkt alsof het niet meer droog gaat worden. Maar als we eenmaal bij de boot zijn aangekomen is de regen weg en schijnt de zon volop. We zitten een heel uur boven op het dek te genieten. We komen aan op het eiland Nissyros. Daar krijgen we een rondleiding door een prachtig Grieks stadje. De reisleiding spreekt gelukkig Nederlands. We volgen 129 treden richting een prachtige kerk/klooster. We steken daar een kaarsje aan en mogen een wens doen (Thabang wenst een ritje in een snelle en dure sportauto/een Bugatti, mijn wens is van een iets andere orde ;-)
  • We lunchen op een pittoresk plein en smullen van het beste schepijs van het hele eiland, al denkt Sam daar echt anders over (de smaken lava en vulkaan zijn hem niet bevallen).

Zoek Sam deel 2.
  • Sam en Thabang mogen in een winkeltje een mooie steen uitzoeken. Ik reken af (1 euro per stuk). We zijn de winkel nog niet uit of die van Thabang valt compleet in diggelen op de grond, whahaha, wat een portret is het ook. We gaan uit van 'scherven brengen geluk' en nu heeft hij een heleboel mooie stenen (zeker 100).
  • Daarna gaan we met de bus naar de krater van een vulkaan. Hoe gaaf is dat .... we mogen zelfs op de bodem van de krater rondlopen. De stoom komt uit gaten en de modder pruttelt. Jammer van de rottende eierlucht.
  • Onder Thabangs schoenen vormt zich een groot plakkaat viezigheid (daar moet hij 's avonds nog mee naar een sjiek restaurant met dresscode, lange broek en dichte schoenen voor de heren).

• Daarna gaan we terug naar ons hotel. Het blijkt de laatste afvaart van 2017 te zijn en dus wordt er eerst richting de kerk/klooster gevaren. Dan beginnen de klokken te luiden, de boot oorverdovend te toeteren en er worden fakkels aangestoken. Bijzonder om dit mee te maken.
  • Eenmaal bij het hotel terug kan er nog een snelle plons (in boxershort) worden genomen.
  • Daarna mooie kleren aan om ergens anders gaan eten (5*). We voelen ons er niet helemaal prettig bij. Ik vind Thabang en een restaurant (en al helemaal geen luxe restaurant) sowieso geen fijne combinatie.

Het voordeel van koud water ....
de hele week zowat een privĂ© zwembad).
  • 's Avonds doet Thabang mee met de kinderdisco, leuk!
  • Thabang vertelt dat mensen soms vragen of hij Nederlands spreekt. En ook dat hij telkens in het Grieks wordt gevraagd of hij Grieks spreekt. Wat knap dat Thabang Grieks kan verstaan ;-)
  • Ik ging een dag het zwembad niet in, vanwege de bibbers/de kou. Ik werd gelijk de 'loser' van de dag genoemd, tssst.
  • Het eten is elke dag gruwelijk lekker. En 's avonds als Thabang, Stef en Nikki slapen doen we spelletjes (hints, een dobbelspel). De verliezer moet de volgende dag voor iedereen cocktails halen. Sam vindt het allemaal prachtig.
  • Op vrijdag huren we een fiets en gaan Kos stad in. Het is een leuke stad, maar het humeur van Thabang is een beetje heel erg vreselijk, dus wat mij betreft gaan we snel weer richting zwembad. Na de lunch maar snel weer plonzen.

• Zaterdag staan we op en Thabangs eerste vraag: "Kan je niet eens een man zoeken die bij ons in huis blijft wonen?" Ook goeiemorgen! Ik doe mijn best, hoor.
  • Hij loopt terug naar zijn bed, niest en stoot vervolgens zijn hoofd tegen de deurpost.
  • Het is een nationale feestdag op deze zaterdag en we bekijken een parade met muziek, veel kinderen en een heleboel militairen, inclusief bazooka's.

• We beklimmen nog een paar keer een berg en daar komen we een honderden geiten/schapen tegen. Zodra er 1 begint te lopen, gaan ze allemaal. En ze dragen een bel, dus dat was een mooi geluid al die dartelende beesten.

• De terugweg loopt gesmeerd en zondagavond zijn we lekker weer thuis. Moesten we twee keer de klok een uur terugzetten, dus we hadden een extra lange dag! Gesloopt rollen we 's avonds het bed in.
  • De volgende dag durf ik nauwelijks op de weegschaal te stappen .... maar dat ding geeft gelukkig aan dat ik maar 200 gram ben aangekomen. Pfoe, ik ben blij dat ik geen kilo's ben aangekomen na al dat ge-eet (6 borden eten per dag en elke dag cocktails, wijn, toetjes & taart).
  • We kijken allemaal terug op een hele gezellige en mooie vakantie! En ik ben vooral ook dankbaar dat we dit zo samen kunnen doen!