Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

woensdag 3 februari 2016

Over popelen, programmeren en prepareren!


  • Op mijn school beginnen we deze week met het thema dokter, dus had ik proefpersonen nodig om even het gipsen te oefenen. Sam en Thabang stonden natuurlijk te popelen! Thabang: "Mogen we voor altijd dit gips om?" En een dag later na schooltijd: "Oh, mijn gebroken pink ligt nog op school!"
  • We moesten bijna echt naar de dokter ..... Sam wilde niet dat Thabang op zijn kamer kwam. Sam had zijn deur gebarricadeerd met een zitzak en een bureaustoel en was hard aan het duwen. Thabang laat zich niet tegenhouden en beukte met z'n hele gewicht tegen de deur. Vervolgens zwiepte de deur open, recht tegen het voorhoofd van Sam! Autsj. Nu een verticale streep boven Sam's neus.  
  • We zijn naar twee voortgezet onderwijs scholen geweest. Eerst naar Reggesteijn in Nijverdal. Vooral het Technasium spreekt Sam erg aan. Je krijgt dan van een bedrijf uit de regio een opdracht (bijvoorbeeld voor het Avonturenpark een nieuwe attractie bedenken of een bestaande attractie aantrekkelijker maken), dan ga je onderzoek doen, een ontwerp of maquette maken en dat dan weer presenteren aan het bedrijf. Je werkt zo'n twee uur per week samen in een groep.
  • Daarna zijn we naar het Celeanum in Zwolle geweest, een speciale school voor alleen gymnasiumleerlingen. Poehee, wat een stelletje wijsneuzen bij elkaar! Sam en ik besloten om de workshops samen te doen. Eerst kregen we een les 'scratch' (programmeren) en daarna hebben we samen een les Latijn gevolgd, interessant! 
  • En Sam is eruit. Hij vond beide scholen goed en leuk. Dus hij gaat voor lekker dichtbij: Reggesteijn! 
Sam vindt tanken leuk, handig!
  • Maandag had ik een studiedag; weer veel bijgeleerd over motorische beperkingen, een twee uur durende workshop over 'teach like a champion' met inspirerende technieken voor in de klas en een inleiding in het PCM  (het Process Communication Model). Dan word jezelf geanalyseerd a.d.h.v. een heleboel vragen en dan komt er een model uit waarmee je je eigen gedrag beter begrijpt en dat van anderen en hoe je dan effectiever kan communiceren. Er zijn zes modellen: de doorzetter, harmoniser, promotor, rebel, dromer en gestructureerd denker. Ben benieuwd wat er uitkomt! Wordt vervolgd.
  • De kinderen moesten vóór en ná schooltijd alleen thuis blijven. Heel spannend voor mij! Het is gelukkig goed gegaan. 
  • Er was collecte aan de deur voor de hersenstichting. Thabang begon te kletsen en zei tegen de jongeman: "Je mag wel binnenkomen, hoor!" (mét vriendin en grote natte Berner Sennen hond). Ik heb zo vaak uitgelegd dat niet alle mensen lief zijn en dat je dat soort dingen niet moet zeggen en doen. Wel mooi dat hij zo vol vertrouwen in de wereld staat. De collectant bedankte nog voor de gastvrije ontvangst, ha, ha. 
  • In Finland moeten kleuterjuffen de universiteit doen, zo'n specifiek beroep is het! 
  • Ik zag trouwens dat Lego een nieuw poppetje heeft ontworpen: een poppetje in een rolstoel. Misschien leuk voor onze klas om aan te schaffen, meer dan de helft van mijn groep zit in een rolstoel. 
  • Dinsdag was het voor de jongens weer tijd voor de controle bij de tandarts. Allebei geen gaatjes, allebei druk aan het wisselen en allebei vonden ze de knalrode aardbeienfluoride supervies.
  • Sam had zaterdag z'n huiswerk gemaakt. Maar zondag was het ineens spoorloos. Ook na grondig uitkammen van de lokale omgeving hier: geen huiswerk om op maandag in te leveren. Thabang zou het toch niet opgegeten hebben? Gelukkig was meester Coen niet boos!
  • Ik kreeg een brief van de juffen van Thabang. In verband met de uitslagen van de toetsen vindt er toch wat eerder een 10-minutengesprek plaats. Dus dinsdagavond naar school geweest. Alle Cito toetsen onvoldoende. Jammer. Ze gaan nog even kijken waar de fouten precies zitten en dan krijgt Thabang huiswerk. Dat lijkt me prima, kunnen we samen oefenen. Ik vroeg nog even hoe het op sociaal gebied gaat. Ze genieten veel van Thabang (hij noemt de juf zo 'juffie puffie', oeps), hij doet het hartstikke goed, hij is goudeerlijk en hij is lief! Hij had zelfs iets moois gemaakt voor de directeur! Die was zo blij geweest en had 'm gelijk op zijn prikbord bevestigd! 
  • Zondag waren er een paar leuke activiteiten bij het natuurdiorama op de Holterberg. Dat leek Sam & Thabang wel wat! Via een speurtocht en een sporenonderzoek kwam je langs zo'n 1000 opgezette diersoorten.


  • Sam en Thabang konden vogelvoederboomstammen maken. In een berkenstam mochten de jongens vier grote gaten boren en vervolgens werden die gaten opgevuld met een soort pindakaas-smeersel. Touwtje eraan en hij kan zo onze tuin in! 



  • Ook was er een demonstratie prepareren. Je kon precies zien hoe de dieren worden opgezet. Een vogel (patrijs) werd helemaal binnenstebuiten gekeerd, de ogen en de hersens werden verwijderd. Heel interessant om een keer te zien. Het is dat Sam op een gegeven moment weg wou, maar anders had Thabang er vast tot sluitingstijd met de neus boven op gezeten. Hij stelde ontelbaar veel vragen. Maar Thabang weet nu wel wat hij wil worden: preparateur! 


  • Na afloop van deze boeidende middag even bij Woody's heerlijke warme chocolademelk met slagroom gedronken.
  • Trots op Sam! Hij had een dikke vette negen (zoals 'ie zelf zegt) voor zijn spreekbeurt over adoptie. Dat is vast genetisch bepaald. Nou moet ik helaas bekennen dat die genen niet uit míjn lijf komen (als ik praat voor een groep dan kraam ik alleen maar onzin uit). 
  • En Sam was zo lief: hij maakte een brief met plattegrond voor Thabang voor de zondagochtend (compleet fonetisch zodat Thabang het ook echt kan lezen): "ga maar naar beneedun en ga op de teblut!" (dan wilden ze mij in bed laten liggen om uit te slapen)! 
  • Thabang moest niezen terwijl hij net een hap vlees in zijn mond had ..... toen had ik ineens een witte stoel met bruine stippen.
  • Iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt: ik haalde Thabang van de BSO op. De leidster vertelde dat Thabang altijd zo lief is, speciaal voor de kleine kinderen en baby's van het kinderdagverblijf. Toen ik aangaf dat hij thuis 'nogal eens' ondeugend was geloofde ze me niet!!! Ze kon zich gewoon niet voorstellen dat hij niet luistert! Hoe hilarisch is dat!?
  • Thabang had trouwens stickers verdiend met de speurtocht bij de Natuurdiorama:

1 opmerking:

  1. Wow, wat doen jullie gave dingen samen! En leuke bijscholingen voor jou! Mooi dat Sam een school heeft uitgezocht, geeft jullie wat rust in de weekenden :-). Gaaf toch om te horen dat Thabang ook ergens niet ondeugend is. Dat hij heel lief is wist jij natuurlijk al lang :-)!!!

    BeantwoordenVerwijderen