Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

dinsdag 22 december 2015

Over zeventien wratten, een middelmatige moeder en Thabang in een jurk


  • Beloofd is beloofd. In de kerstvakantie mogen Thabang en Sam een nachtje (lijkt me genoeg) bij elkaar logeren! En wat een lol hebben die twee!
  • Heel charmant ook met al die wasknijpers!
  • De juf kwam donderdag nog naar mijn moeder toen ze Thabang ophaalde (meestal geen goed teken). Hij had zich zo bezeerd. Hij was op een voetbal gaan staan (?!?) en was toen in de bosjes gevallen. Een behoorlijk grote schram op zijn rug/zij. De juf vond het heel erg dat hij zich zo'n pijn had gedaan. Ze hadden snel een koude natte doek op de wond gelegd. 
  • Sam en Thabang mochten het grote achterraam van onze woonkamer versieren met verfstiften. Het was eerst mooi met nieuwjaarswensen, kerstbomen en vuurwerk. Nu heeft Thabang er een hele grote voet bijgetekend met zeventien wratten! 'Leeluk' zoals hij er zelf bijschrijft! 
  • Thabang heeft zaterdag weer zo'n leuke gymles gehad met het spel: tien tellen in de rimboe. Dit is een soort verstoppertje, hartstikke leuk. 
  • Ik loop hier weer eens rond met een muggenbult op mijn wang. Ik vrees dat met dit warme weer er hier geen muggenvrije winters meer aankomen. 
  • Mijn allerliefste vader was maandag jarig. Hij wilde een schildersdoek van 1 bij 1 meter. Mooi goedkoop want die heb ik nog wel ergens op zolder liggen. Wil ik 'm pakken is 'ie helemaal krom getrokken. Jammer dan. Alsnog naar de winkel dus. 
  • De hele school van Sam en Thabang mocht schaatsen, en ik mocht als taxi mee! Erg leuk. En wat kunnen Sam en Thabang het goed! 
  • Op de terugweg werd Thabang achter in de auto door zijn klasgenoten onderworpen aan een heus vragenvuur. Waar kom je vandaan? Had je daar ook een moeder? Had je daar een vader? Heb je hier een vader? Welke moeder vind je leuker? (als antwoord: allebei de moeders zijn middelmatig ;-))
  • Een paar dagen later kreeg hij de vraag: "Blijf jij bruin?"
  • Zondag hebben we 't schaatsen nog even overnieuw gedaan! Zonder klas en iets meer ruimte. En dan kon ik zelf ook even lekker meedoen!





  • Dat meedoen bleek niet helemaal goed te gaan ..... ik ging me toch snoeihard onderuit! Au! Nu een rood met blauwe dikke knie en ik loop als een mank oud vrouwtje. Heeft niks met mijn leeftijd te maken, toch?
  • Het ergste is misschien wel dat er van verschillende kanten mensen komen aansnellen zodra ze die harde plof op het ijs hadden gehoord en gezien: "Oh, mevrouw, gaat het?"
  • Als afsluiting natuurlijk warme choco mét! Die was een beetje te heet, maar Thabang heeft daar wel wat op gevonden, gewoon je kletsnatte koude ijshandschoenen uitwringen boven de hete chocolademelk! 
  • Thabang vraagt nu al of hij als hij jarig is (september) alsjeblieft niet weer op van die fruitstokjes hoeft te trakteren. Hij wil iets lekkers! 
  • Was er laatst met die sponsorloop voor de tehuizen in Lesotho wel 755 euro opgehaald! Wat een mooi bedrag en dat wordt vast goed besteed! 
  • Thabang wilde nog wel een keer bij mij op school het raam van groep twee beschilderen. En dan het liefst een megagroot zelfportret!! Bespeur ik hier een tikkeltje grootheidswaanzin?   
  • Het trainen bij de turnselectie van Thabang gaat best goed. Dit gaat in de vakanties ook gewoon door! 
  • En toen hoorde ik 's nachts weer een knal. Het zou toch niet? Niet weer mijn kerstboom languit op de vloer? Snel naar beneden .... pfff, hij stond nog. Wat het wel is geweest? Geen idee. 
  • Donderdagavond was er kerstmarkt op de school van Sam en Thabang. Je kon allerlei artikelen kopen, spelletjes doen, naar een kerstfilm kijken, naar een koor luisteren en lekkere dingen eten. Sam moest rond met de kerstmuts om geld op te halen. De opbrengst gaat naar vluchtelingenwerk. 

Voor geld op de foto!
  • Dankzij Sam weer van alles bijgeleerd deze week: Dat astronauten een luier om hebben (onder hun pak) omdat ze soms niet zo snel bij de wc kunnen komen. En ik weet nu wat een anatidae fobie is. Dat is de angst om door eenden in de gaten te worden gehouden. Huh? Heel bijzonder. 
  • En nog 'bizarerder' ...... Geert Wilders is door het publiek tot politicus van het jaar gekozen. Hoe kan dat? Ieks!     
  • Kerstkaarten. Elk jaar weer even goed nadenken wat we nu gaan maken of schilderen. Dit jaar weer eens tijd voor een foto. Ik dacht dat we dan wel met plastic nepsneeuw een foto konden maken. En dat Sam en Thabang die sneeuw van hun handen blazen. En dan een leuke tekst erbij met 'let it snow' ofzo. Helaas regende het. Dus werden we genoodzaakt om het binnen te doen. Eerst droog oefenen en daarna met de desbetreffende neppe sneeuw. Resultaat: teveel beweging, het licht niet goed, een fototoestel wat te laat reageert en dat de sneeuw dan al lang weer op de grond is beland, krampachtige koppies, de verkeerde achtergrond, overtollige sneeuw en niet tegelijk optredende en blazende kinderen. Kortom: een ramp en geen één foto die verstuurbaar leek. Na de talloze pogingen gaf ik het op. Ik schilder wel wat!

  • Thabang en Sam begonnen vervolgens te klieren en voila! Want juist toen ik daar een foto van maakte ........ had ik een mooie plaatje voor de kerstkaart! Opgelost!
  • Nu, weken later kom ik nog overal de sneeuw tegen, het lag en ligt nog steeds overal (zelfs boven bij de kinderen in bed). En over het haar van Thabang (en wat daar allemaal in zat) wil ik het ook niet hebben. En achteraf was de sneeuw dus helemaal niet nodig. 
  • Donderdag speelt Thabang Jozef in de kerk! Thabang: "Ik moet net zo'n jurk aan als oma!" Hij vindt het zo spannend en ik ook. Ik vind Thabang nogal onvoorspelbaar en hoop dat 'ie zich wel een beetje netjes gedraagt.
  • Nu eerst lekker genieten van deze lekkere lange kerstvakantie! 

1 opmerking:

  1. Hoe is het met je knie??? En heel veel sterkte en plezier bij de uitvoering morgen. Leuke foto van de mannen! En die Geert als politicus van het jaar.... Wie heeft gestemd, ik duidelijk niet. En dat haar van de kinderen. Hier eentje die elke dag zijn eten in het haar smeert. Ik denk echt dat hij aan het testen is wat het met het haar doet. Vooral ruiken, vind ik :-). En dat uithoren. Gelukkig zijn we nog niet zover hier, maar Inu is gister wel zwarte pietje genoemd, gelukkig heel onschuldige, maar ja. Hele fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen