Welkom op mijn weblog!


Yes, I'm happy
No, my life isn't perfect

woensdag 16 december 2015

Over happen naar lucht, een gesneuvelde kerstboom en een harig kerstfeest!


  • Kerst, gezellig, hé!? Ik vind het altijd passen bij het ultieme kerstgevoel ….. een echte kerstboom! Elk jaar pronkt hier een mooie verse kerstboom. Al is er in de loop van de jaren wel het een en ander verandert rondom deze kersttraditie: de breekbare kerstballen zijn vervangen door ‘niet-kapot-kunnende-stuiterballen’, de kerststal heeft een koning minder (die heeft een aanslag van een monstertruck niet overleefd), de kransjes worden geteld voordat ze in de boom worden gehangen en er wordt frisse aarde toegevoegd (ooit eens per ongeluk zwart zand van een oude plantenbak in de emmer gedaan, waarna onze woonkamer zich met een vreselijke vieze geur van rottende eieren vulde)! Sinds kort wankelt hier het idee van een échte kerstboom! Ik ging op pad met een gevulde portemonnee. Drie rondjes langs hordes kerstbomen om de allermooiste er tussen uit te vissen. En dat is gelukt. Dan dat onding in mijn auto proppen om hem vervolgens door de gang te slepen (inclusief naaldenspoor). Blijkt mijn mooie boom een té grote kluit te hebben. Die gaat nooit passen in mijn emmer (wel met veel gehannes geprobeerd natuurlijk). Hup, een oude verroeste zaag uit de schuur gehaald. Daar zat werkelijk geen tandje meer aan, dat gaat ‘m niet worden. Dus naar de buren voor het lenen van een zaag. En vervolgens almaar zagen, ploeteren, sloven en zwoegen en dan amper een millimeter opschieten. Zucht. Tussendoor even wat andere klusjes doen (haakjes zoeken, waar zijn die dingen?), want mijn spieren zijn aan het verzuren. Drie uur later is het eindelijk zover en fier staat dat prachtige boompje in mijn woonkamer. Dan volgt een geworstel met de lampjes (gloednieuw en nu al in de knoop). Vervolgens worden mijn hulptroepen ingeschakeld voor het decoratief aanbrengen en verdelen van de roze en zilveren glitterballen. Na drie keer grondig stofzuigen is het eindresultaat best mooi te noemen, al zitten er wel wat gekke asymmetrische inhammen in mijn boom.’s Nachts kan ik helaas niet slapen: ik heb nog steeds geen goed bed sinds we er in augustus door gekrakt zijn en nu dus spierpijn en zere schouders erbij. Val ik eindelijk in slaap ……. hoor ik een harde plof en vervolgens allemaal kleine helder klinkende knalletjes. Wat was dat? Toch niet de kerstboom? Ik trippel vlug naar beneden. Jep, de kerstboom ligt tegen de vlakte! Een waar slagveld. Ik ben er klaar mee. Ik begin toch wel een beetje te verlangen naar kunstkerstboom! 
  • Nadat ik dit verhaal op Facebook had gezet kreeg ik een heuse kunstkerstboom aangeboden en aan de deur bezorgd van buurman Joost! Lief! Mijn echte staat inmiddels al weer rechtop, maar als 'ie valt ..... dan gaan we dat kunstgeval proberen. In ieder geval volgend jaar! 
  • Thabang en ik zaten een aflevering van Freek Vonk te kijken. Hij kon mijn mening over dat suffe kapsel en dat overdreven geklets wat Freek altijd doet echt niet waarderen. Freek Vonk is een held, daar mag je natuurlijk niks negatiefs over zeggen.
  • Sam mocht mee doen aan de 19e editie van het Groot Hellendoorns Dictee in het ZINiN Theater in Nijverdal.

 Dit jaar deden 40 kinderen uit groep 7 en 8 van 20 verschillende basisscholen uit de gemeente Hellendoorn mee. Tijdens het invuldictee met als titel ‘Sport in beeld’ hoefden de kinderen alleen nog maar de moeilijke woorden in te vullen. Sam heeft het super gedaan, dus ik heb wel even de trotse moeder uitgehangen, hoor. Ik heb zelf ook meegedaan samen met mijn zusje. Ik zat 'm wel even te knijpen als juf! Ik had 'maar' 7 fout gelukkig (mijn zusje 9 en Sam 16). Ik ging de mist in met bijvoorbeeld Eerstehulppost (dit moet aan elkaar) en Nederlands Kampioenschap Veldrijden (Veldrijden is dus ook met een hoofdletter).
  • Sam vond het spannend om mee te doen (vooral op het podium zitten). En het werd helemaal spannend toen de oppas vergeten was te komen en we waren nog maar net op het nippertje, dat zorgde zeker voor een verhoogd adrenaline-gehalte! 

  • Thabang heeft nu Heelys, dat zijn van die schoenen met ingebouwde wieltjes. Hij heeft ze van sinterklaas gekregen. Hij mag ze helaas van mij niet aan naar school, dus tsja dan maar in huis. Als gevolg overal witte strepen op de vloer (wel blij dat 'ie geen zwarte zolen heeft).
  • Thabang: "Ik snap heel veel dingen in de wereld niet: waarom zijn ijsberen eigenlijk wit?"
  • Ik heb weer een certificaat binnen! Ik heb de ABC training (Agressie visie, beroepshouding en communicatie) afgerond. Ik ben nu getraind om goed om te gaan met agressie, boosheid en lastig gedrag. En het werkt echt! Zowel op school als bij mijn 'lieftallige' proefpersonen thuis. 
  • Sam heeft ook een certificaat verdiend: met de 'hour of code.' Het is een één uur durende introductie in de wereld van informatica, ontworpen om coderen begrijpbaar te maken en aan te tonen dat iedereen de basis kan leren. Sam snapt nu de basisconcepten van computer science. Mooi!
  • Thabang zei: "Mam, wat heb jij een grote onderbroek!" Ha, ha, bedankt!
  • Zaterdagmiddag (Sam was bij zijn vader) zijn Thabang en ik nog even naar de kerstmarkt om de hoek geweest, leuk! 
Zijn hand is helemaal vol gekwijld 
en dan later met mij hand in hand lopen! 


Midwinterhoorn blazen! 
  • Thabang speelt met zijn klas op kerstavond in de kerk het kerstverhaal. En hij mag Jozef zijn. Wauw! Ik verheug me er nu al op. 
  • Thabang geeft aan dat hij allergisch is voor vervelende moeders! En toen keek hij mij aan. En lag in een deuk.
  • We zijn heel blij met onze nieuwe zwarte huisgenoot (vis 'Bol-oog' van Sam). Alleen hij hapt de hele dag naar lucht. Dat lijkt me niet goed. Even googelen levert het volgende op: waarschijnlijk is de nitraat waarde (zuurgraad) in het water te hoog? Je kan met wat water uit de kom bij de dierenwinkel terecht om het te laten testen. Hmmm, en dat kan ik zeker elke keer doen als ik de kom heb verschoond, dûh!    
  • Thabang heeft vijf keer zwemles via school. Alleen al met de grote bus er naartoe is een feest. Het was al even geleden dat we hebben gezwommen dus ik was blij dat ik mee mocht om te helpen met al die kinderen omkleden, dan kon ik mooi even spieken of dat zwemmen wel goed gaat bij Thabang. Zegt hij vlak voordat 'ie het zwembad in plonst: "Als ik verdrink spring je wel in het water, hé!?"
  • Als ik Thabang op vrijdagmiddag ophaal van de BSO vraagt hij altijd direct: "Wat eten we vandaag?" Ik zei vorige week dat hij dat niet gelijk hoeft te vragen, hij kan toch ook eerst vragen hoe mijn dag was (of vertellen over die van hem)? De keer erna rent hij naar mij toe: "Hoe was je dag?" Mooi, hij wil het zo graag goed doen allemaal, hij moet het alleen echt allemaal aangeleerd krijgen.  
  • Thabang: "Eten ze in Afrika ook boerenkool met de handen?"
  • Zondagmiddag gingen we met mijn ouders even naar het midwinterhoornblazen in Haarle. Wat er niet was want het bleek volgende week te zijn! Maar wel heerlijk gewandeld en daarna warme chocolademelk met slagroom gedronken (en ik een wijntje).  
Ik zeg hier niks over.


  • Sam is helemaal blij met z'n nieuwe mobiel en zit in verschillende groepsapps. Leuk!
  • Toen hij met Thabang aan het skeeleren was en naar huis kwam zong hij een bericht in via Whatsapp: I'm coming home (van Dotan). 
  • Sam zei dat als Thabang onder een auto ligt hij eerst 112 gaat bellen. En dan pas naar mij. Lijkt me een goed idee.
  • Thabang zong afgelopen week per ongeluk: "we wish you a hairy christmas!" 
  • Sam had mij deze week een keer goed te pakken. Liet hij zijn telefoon vallen en daarna liet hij mij het gebroken glas zien! 
  • Had hij de 'broken-screen-app' gedownload!!! Dat het bestaat! Gelukkig niks aan de hand dus.
  • Ik ben ook heel lief geweest dit jaar en heb daarom van sinterklaas ook een heel mooi cadeau gekregen. Een iPhone 4. En ik ben zo ontzettend blij, want mijn oude mobiel was één grote frustratie, het geheugen zat continu vol (nog geen 1 GB) waardoor niets fatsoenlijk werkte.   
  • Tip: knip nooit je eigen SIM kaart bij! Ook niet als je de volgende tekst leest: "Je oude sim kaart werkt prima in je nieuwe smartphone. Er zijn alleen veel mensen die niet zo goed weten hoe ze het moeten knippen. Ze zijn onzeker en bang dat ze het fout doen. Een groot voordeel van zelf knippen is dat het gratis, snel en relatief gemakkelijk is om zelf te doen. Je kunt het beste knippen met een uitgeprint sjabloon." 

  • Heel spannend om toch het bovenstaande te doen! En helaas mislukte dat dus. Help. 
  • Ik wist niet hoe snel ik naar de telefoonwinkel moest komen. Gelukkig konden ze me verder helpen en kan ik nu dus genieten van mijn mooie nieuwe telefoon. Maar ík doe 't nooit weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten